Dag 7 & 8 - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van Werkgroep Gipsy Mission Scherpenzeel Scherpenzeel - WaarBenJij.nu Dag 7 & 8 - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van Werkgroep Gipsy Mission Scherpenzeel Scherpenzeel - WaarBenJij.nu

Dag 7 & 8

Door: Gipsy Mission Scherpenzeel

Blijf op de hoogte en volg Werkgroep Gipsy Mission Scherpenzeel

20 Augustus 2010 | Oekraïne, Kiev

Dag 7

Na het eten op dag 6 hebben we met een aantal het spel Ezelen gedaan waarbij we een opdracht aan het eind moesten uitvoeren. Twee opdrachten sprongen eruit. Martine moest aan iedereen het volgende vertellen: “Ik heb vandaag geweldig genoten”. Dit zorgde voor veel hilariteit, maar de hier op volgende opdracht was voor Chantal. Zij moest een serenade brengen aan de winnaars van het spel. Chantal zat op haar knieën te zingen dat ze verloren had, hier zijn ook foto’s van. Hopelijk lukt het ons nog deze ook online te zetten.
De volgende dag, onze laatste dag in Oekraïne, zijn we eerst naar Nagybereg geweest. Deze trip heeft ons allemaal geraakt. Tot nu toe leefden de Zigeuners nog op ‘enig’ niveau. In Nagybereg had je twee wijken, de eerste was vergelijkbaar, maar in de tweede wijk woonden de Zigeuners in huisjes gebouwd van stro en leem. Deze huisjes waren klein, één kamer, waar vervolgens een volledig gezin woonde. Een gezin bestond zeker uit 6 personen, maar er waren ook nog grotere gezinnen. Het werk wat de andere groep had gedaan was ook te zien, daar zetten we ons petje voor af. Maar hier moet ook nog veel gebeuren, er worden momenteel plannen uitgedacht voor een gemeenschapshuis wat voor een betere levensstandaard moet gaan zorgen. Hopelijk komt dit spoedig van de grond!
Daarop zijn we verder gereisd, eerst wat gegeten en daarna naar de tweede stad van het ‘voormalig Hongaarse gebied’. Hier hebben we een kasteel bezocht wat in de 9e eeuw is gebouwd. De naam van het kasteel is Mutachevo. In het kasteel was een stuk historie te bezichtigen en Julia heeft ons het één en ander verteld. Aan het eind van de middag zijn we nog wezen winkelen, misschien dat jullie nog een verrassing krijgen…
’s Avonds, onze laatste avond, hebben we weer eten gekregen van Mama Madouska. Ze had een fantastische goulash soep voor ons klaar gemaakt met grote brokken vlees. Daarnaast hebben we oliebollen gehad. Deze waren natuurlijk goed te eten! In Oekraïne heeft de vrouw een ondergeschikte rol aan de man (goed gebruik). Het was voor de dames daar dan ook erg vreemd dat een aantal mannen de afwas gingen doen, Herman en Willem hebben nu weer schone handen (overigens willen ze dit thuis ook graag voortzetten). Margriet en Babet assisteerden de mannen met het afdrogen. Na het eten hebben we elkaar over en weer bedankt en ontvingen we nog geschenken. Daarna vroeg op bed, de wekker ging rond half zes de volgende ochtend.

Dag 8

Half zes dus, vroeg uit de veren, vlug ontbijten en douchen. We rijden nu we dit typen weer in Hongarije. De ochtend verliep verder goed, nog meer mooie woorden en bedankjes over en weer en we vertrokken. Eerst over de mooie wegen in Oekraïne waar we vervolgens één uur en drie kwartier bij de grens moesten wachten. We zijn nu opzoek naar een MC Donalds voor wat Westers eten.

We hebben een Mac gevonden met Wifi..., toch handig, zo'n Mac! Dus snel even het verslag van dag 7 en 8 geplaatst wat vanmorgen onderweg is geschreven.
Foto's:

Op weg naar Regensburg....

• 20 Augustus 2010 - 14:39

Wim & Janneke:

Ik kreeg een smsje dat jullie alweer in Oostenrijk zijn. Een voorspoedige reis tot nu toe..

Ongeloofelijk!!! wat hebben jullie een hoop indrukken opgedaan. Je zult je weer extra realiseren hoe goed we het hebben in ons Nederland! Gaaf om te zien dat er ook een hoop lol is gemaakt.
    Hou je haaks het laatste "stukje"!

Bigg hugg!!

• 20 Augustus 2010 - 17:18

Hetty:

En zo zijn jullie alweer onderweg naar huis. Een hoop gezien en veel beleeft. Het zal best nog een poosje duren voordat het allemaal een plekje heeft gekregen. Éen ding is zeker het heeft heel veel indruk op jullie gemaakt, en hopelijk geeft het iets mee voor in de rest van jullie (luxe) dagelijkse bestaan. Want dat wij het hier goed hebben is een feit. Succes met de rest van de reis, en tot morgen.
    Liefs van mij.

• 20 Augustus 2010 - 19:42

Hilde:

hoi,het laatste nachtje van huis.
    ik mis jullie.
    tot morgen.
    en nog een goeie reis van 700km.gewenst.